5 manieren hoe jij geld kunt verdienen met je blog of website. Het is tegenwoordig makkelijker dan ooit, om online geld te verdienen (bijvoorbeeld met een blog). Het internet wordt steeds groter, populairder en beter en dit brengt enorm veel mogelijkheden met zich mee. Je kunt tegenwoordig online een full time inkomen verdienen. Zo zit je niet vast aan een 8-5 baan en kun je de wereld rondreizen en geld verdienen vanaf je laptop. Dit lukt natuurlijk maar een beperkte groep mensen, maar de mogelijkheden zijn er.
Een erg populaire manier om online geld te verdienen is via een eigen website. Dit kan in de vorm van een blog, een webshop, een ’tool’, etc. In dit artikel zal ik je 5 manieren geven hoe jij geld kunt verdienen met een website of blog.
5 manieren om geld te verdienen met een blog of website
1. Affiliate marketing
Affiliate marketing houdt eigenlijk in dat jij andermans product/dienst promoot. Op jouw website maak jij een verhaaltje en daarin plaats jij een link (te verkrijgen via een affiliate netwerk) waarin jij verwijst naar een bepaald product. Klikt de klant nu op die link en bestelt hij of zij daarna wat op die website. Dan krijg jij een bepaald percentage (verschillend hoeveel procent) van het bedrag dat die klant afrekent. Je hoeft je alleen even aan te melden bij een affiliate netwerk (TradeTracker, Paypro, bol.com etc.) en kunt vervolgens duizenden producten promoten om zo geld te verdienen.
Het is natuurlijk wel verstandig om een product of dienst te kiezen die aansluit bij jouw website. Relevante producten of diensten halen een veel hogere conversie.
2. Google Adsense
Google Adsense is een manier om advertenties op jouw website te laten zetten. Die advertenties worden automatisch uitgezocht door google, dit heeft als grote voordeel dat ze aansluiten bij jouw doelgroep. Dit zorgt ervoor dat de kans groter is dat er ook wordt geklikt op die advertenties. Omdat google dit zelf regelt via een algoritme, betekend dit dat jij hier zelf niks voor hoeft te regelen.
Je verdient in tegenstelling tot affiliate marketing, geld per aantal kliks dat je krijgt en dus niet per sale die je maakt.
3. Advertenties
Je kunt ook zonder de tussenkomst van google natuurlijk een advertentie van een bedrijf op je website plaatsen. Als jij eenmaal een redelijk aantal bezoekers per dag of maand op je website krijgt, wordt het voor bedrijven interessant om daarop te adverteren. Dit zullen vooral bedrijven zijn die aansluiten bij de doelgroep van jouw website. Je kunt op je website een pagina maken waarin je aangeeft dat je openstaat voor advertentie samenwerkingen. Heb je nou nog niet zoveel bezoekers, ga dan zelf opzoek naar bedrijven in jouw niche die misschien interesse hebben in adverteren. Stuur een simpel mailtje met je doelgroep en de hoeveelheid bezoekers die je website per maand trekt en vraag of ze interesse hebben om een advertentie te plaatsen. Deze bedrijven zullen je dan maandelijks een vast bedrag betalen om op jou site te zien zijn.
4. Bedrijfsvermelding
Bij bedrijfsvermelding verwijs jij in je blog/tekst op je website naar bepaalde bedrijven.
Stel jij hebt een artikel over honden coaching, dan kun je bij jou in de buurt alle hondencoaches een mail sturen en kijken of één van hen geïnteresseerd is om geld te betalen, om op jouw website genoemd te worden. Eerst had je dan misschien op je website staan ‘zoek een goede hondentrainer bij jou in de buurt’ of iets dergelijks en na de samenwerking heb je daar staan van ‘kom je uit oost-nederland, neem dan zeker een kijkje bij hondencoach robin’. Iets in die geest.
5. Advertorials
Je kunt ook advertorials op je website plaatsen, gesponsorde blog-posts. Dit is een blog bericht waarin de naam van een bepaald bedrijf enkele keren wordt genoemd. Naast hun naam noemen zal je hun producten/diensten uitleggen, aanprijzen en of reviewen.
Een bedrijf kan hier geld voor willen betalen om zo naamsbekendheid te krijgen en nieuwe klanten aan te trekken. Ze kunnen zelf een stuk opsturen wat ze op jouw website willen hebben of dat jij er één schrijft. Hierbij is het ook handig als het desbetreffende bedrijf wel bij de doelgroep van jouw website past.