Zo hoeft je ‘geringe ervaring’ of je ‘jonge leeftijd’ geen probleem te zijn als ondernemer!

Ben jij een startende of jonge ondernemer, dan ken je het vast wel. Mensen twijfelen aan je dienst, omdat je nog zo jong bent of omdat je nog weinig ervaring hebt. En op zich is dat helemaal niet gek, want wij mensen vinden het nou eenmaal fijn als er bewijs is dat iets goed is. Bij bol.com koop ik bijvoorbeeld ook liever een product met veel (goede) reviews.

Maar dat jij geen bakken ervaring hebt of dat je nog erg jong bent, hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ook jonge of startende ondernemers kunnen enorm goede diensten leveren. Dus wat kun je doen om dan toch klanten te krijgen, ondanks je leeftijd of geringe ervaring?

1. Wees eerlijk

Wat naar mijn mening belangrijk is, is dat je gelijk eerlijk bent naar (potentiële) klanten. Verkoop geen gouden bergen en verzin geen bizarre statistieken die je bereikt hebt. Maar wees eerlijk naar je doelgroep toe dat je pas net begonnen bent. Veel mensen waarderen deze eerlijkheid. ‘Eerlijkheid duurt het langst’. En ‘kwetsbaar’ zijn brengt ook een bepaalde ‘gun factor’ met zich mee. Dit kun je dus in jouw voordeel gebruiken.

2. Deel je kennis

Als je net begonnen bent twijfelen mensen waarschijnlijk over je kennis en expertise. Een goede manier om vertrouwen op te bouwen en expertise uit te stralen, is door je kennis te delen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door regelmatig blogs op je website te plaatsen of je kennis te delen op social media. Voor mijn eigen bedrijf waar ik onlangs mee begonnen ben als freelance tekstschrijver, plaats ik elke week een blog en deel ik elke week 2-3 berichten op Linkedin.

Als mensen op je website een blog zien straalt dit vertrouwen en expertise uit. Een bedrijf dat niet weet waar die het over heeft, zou toch geen blog op hun website hebben?

Daarnaast ik actief zijn op social media heel handig. Zo bouw je naamsbekendheid op, bouw je een netwerk op en straal je vertrouwen en professionaliteit uit.

3 enorm belangrijke factoren voor een net startende ondernemer. Hoe vaker mensen je bedrijf voorbij zien komen, hoe meer die in hun gedachten blijft hangen. En hoe meer mensen je gaan vertrouwen en respecteren.

3. Breid je netwerk uit

Ik had het hier net al even kort over. Maar naamsbekendheid en een netwerk opbouwen is enorm belangrijk als je net start met ondernemen. Je wilt dat mensen van je bedrijf horen en dat ze je gaan vertrouwen en waarderen. Dit doe je door kennis te delen en actief te zijn op social media en door je netwerk uit te breiden.

Als je een groot netwerk hebt zullen meer potentiële klanten bekend worden met je bedrijf. Daarnaast straalt een groot netwerk vertrouwen uit naar anderen. “Want waarom zouden zoveel mensen in jouw netwerk zitten als je slecht werk levert of onbetrouwbaar bent?”

Naast een netwerk opbouwen door social media kun je ook een netwerk opbouwen via andere manieren. Bijvoorbeeld door netwerkborrels.

Zorg dat je een mooi netwerk krijgt en dat mensen van je bedrijf horen!

4. Bouw snel een portfolio op (en verzamel reviews)

Uiteindelijk is het hebben van ‘social proof’ toch wel een enorm belangrijke factor. Iedereen houdt er van als er bewijs is dat een product of dienst goed is. Of dat veel mensen je al voor waren. Ga maar bij jezelf na.

Het is dus heel erg aan te raden om zo snel mogelijk een mooi portfolio samen te stellen of om waardevolle reviews te verzamelen.

Een portfolio is een overzicht van opdrachten die je hebt uitgevoerd. Als je bijvoorbeeld websites bouwt, zet je in je portfolio een overzicht van alle (of een deel van alle) websites die je gemaakt hebt. Eventueel met een korte beschrijving.

Wat reviews zijn spreekt denk ik wel voor zich. Deze reviews kunnen zichtbaar zijn op je Google bedrijfsprofiel, wat enorm goed overkomt. Ook kun je enkele reviews op je website zetten zodat mensen ook op je website kunnen zien wat anderen van jou vonden.

Je kunt opdrachten uit je portfolio en reviews ook mooi delen op je social media kanalen. Als iemand jou volgt omdat je leuke en waardevolle content deelt en ineens zien ze ook een website die je gebouwd hebt met een goede review erbij, dan was dat misschien wel het laatste zetje om jou ook in te schakelen.

5. Zorg voor een mooie website

Je website is echt je visitekaartje. Mensen twijfelen misschien over je diensten omdat je nog weinig ervaring hebt of jong bent, maar een professionele website zal in ieder geval een groot deel van de argwaan wegnemen. Een professionele website straalt namelijk vertrouwen uit en laat zien dat je serieus bent over je business. Dit is heel belangrijk als je geen reviews, portfolio of groot netwerk hebt om vertrouwen en professionaliteit uit te stralen.

6. Onderscheid je op een andere manier

Je kunt ook proberen om klanten binnen te halen door je te onderscheiden. Positioneer je anders dan je concurrenten of bied iets extra’s aan. Of misschien heb je wel een specialisme die je kunt gebruiken. Met mijn bedrijf als freelance tekstschrijver zet ik mezelf in de markt als een hele laagdrempelige tekstschrijver. Zo hoop ik me te onderscheiden zodat potentiële klanten toch voor mij kiezen en niet voor iemand met meer ervaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *